Fatwapedia.com – Solat jenazah merupakan salah satu ibadah dalam Islam yang dilaksanakan untuk mendoakan dan menghormati jenazah seseorang yang telah meninggal dunia. Solat jenazah terdiri daripada empat rakaat, berbeza sedikit daripada solat biasa.
Doa yang dibaca dalam solat jenazah juga berbeza dengan solat dalam solat yang lain. Dalam solat jenazah, imam atau imam melakukan dan jemaah bersolat mengikut pergerakan imam.
Solat jenazah dilakukan sebelum jenazah dikebumikan dan dianggap sebagai kewajipan bagi umat Islam untuk memberi penghormatan terakhir kepada mereka yang telah meninggal dunia. Ia dilakukan dengan harapan agar jenazah mendapat keampunan dan keberkatan dari Allah SWT serta roh jenazah tenang dan mendapat tempat di syurga.
Solat Jenazah hukumnya Fardu Kifayah
Solat jenazah difardhukan kifayah iaitu fardhu yang dapat ditunaikan pelaksanaannya apabila telah ditunaikan oleh sebahagian umat Islam. Hal ini didasarkan kepada hadits berikut ini:
عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الأَكْوَعِ ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم أُتِيَ بِجَنَازَةٍ لِيُصَلِّيَ عَلَيْهَا ، فَقَالَ : هَلْ عَلَيْهِ مِنْ دَيْنٍ ؟ قَالُوا : لاَ فَصَلَّى عَلَيْهِ ثُمَّ أُتِيَ بِجَنَازَةٍ أُخْرَى ، فَقَالَ : هَلْ عَلَيْهِ مَنْ دَيْنٍ قَالُوا نَعَمْ قَالَ صَلُّوا عَلَى صَاحِبِكُمْ قَالَ أَبُو قَتَادَةَ عَلَيَّ دَيْنُهُ يَا رَسُولَ اللهِ فَصَلَّى عَلَيْهِ – رواه البخاري
Dari Salamah bin al-Akwa’ r.a dia berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah membawa mayat, agar beliau mendoakan. Kemudian dia bertanya, ‘Adakah orang ini mempunyai hutang? Mereka menjawab: “Tidak”, maka Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam mendoakan jenazah. Kemudian datang lagi mayat. Dia bertanya: “Apakah dia mempunyai hutang. Mereka menjawab: “Ya”. Dia berkata, ‘Shalatlah sahabatmu.’ Abu Qatadah berkata: “Aku menanggung hutang itu, ya Rasulullah.” Kemudian dia menyembahyangkan jenazah. (Riwayat Bukhari).
Hadis ini menjadi asas hukum untuk melaksanakan solat jenazah, dan solat itu wajib kifayah. Kerana pada masa itu Rasulullah hanya melakukannya untuk jenazah, sedangkan untuk jenazah yang lain baginda hanya menyuruh sahabat-sahabatnya melaksanakannya kerana dia mempunyai hutang, walaupun pada akhirnya baginda solat selepas seorang sahabat yang menanggung hutang.
Cara Mengerjakan Sembahyang Jenazah
Ini adalah panduan lengkap mengenai cara mengerjakan sembahyang jenazah dalam Bahasa Melayu.
Anda akan dibimbing secara langkah demi langkah sehingga selesai dan panduan ini diringkaskan agar mudah difahami.
Solat atau sembahyang jenazah bermaksud solat yang dilakukan oleh orang yang masih hidup kepada orang yang mati.
Tujuan solat ini adalah untuk memohon keampunan, keredhaan serta rahmat Allah untuk si mati.
Jenazah adalah perkataan arab yang berasal daripada perkataan dasar janaza ( جَنَزَ ) yang bermaksud menutupi, mengumpul atau meletakkan.
Jenazah ( جنازة ) pula bermaksud orang yang telah mati yang diletakkan di dalam usungan, dan akan dibawa ke kubur untuk dikebumikan.
Hukum Solat Jenazah
Apakah hukum solat Jenazah?
Menurut ijmak ulama, solat jenazah ke atas jenazah yang bukan mati syahid adalah fardu kifayah, iaitu bagi orang yang masih hidup di kawasan tersebut.
Sekiranya ada pihak yang telah melakukannya, walaupun seorang, maka terlepaslah kewajipan ke atas orang lain.
Ia sunat dilakukan secara berjemaah, namun sah apabila dibuat seorang diri.
Rasulullah SAW pernah mengarahkan sahabat-sahabatnya untuk sembahyang jenazah apabila ada kematian.
Berkata Salamah bin Al-Akwa’ RA:
Pada suatu ketika kami sedang duduk di sisi Nabi SAW, lalu ketika itu dibawa jenazah. Baginda berkata: Solatlah sahabat kamu itu” (Riwayat Bukhari)
Sembahyang jenazah dilakukan oleh orang hidup ke atas orang yang meninggal dunia untuk meringankan bebanannya.
Ini kerana dalam solat ini mengandungi banyak doa-doa yang ke semuanya kembali untuk kebaikan si mati.
Oleh sebab itu, seharusnya kepada mereka yang mendirikan solat sembahyang mayat ini dirikanlah dengan ikhlas, penuh khusyuk serta berharap pengampunan Allah SWT kepada si mati. Inilah tujuan terbesar solat yang kita lakukan.
Rukun Solat Jenazah
Solat jenazah terdiri daripada 7 rukun yang mana jika salah satu daripada 7 rukun ini ditinggalkan – maka tidak sah sembahyang jenazah tersebut, bahkan tidak sempurna tuntutan fardu kifayah.
7 rukun solat jenazah tersebut adalah:
Pertama: Niat
Wajib niat untuk melaksanakan Sembahyang Jenazah sebagaimana diwajibkan niat bagi setiap jenis solat.
Niat solat jenazah merangkumi perkara-perkara berikut:
Niat solat hendaklah diqasadkan di dalam hati seiringan ketika mengangkat takbiratul ihram, yakni takbir yang pertama.
Disyaratkan agar menyebut “fardu” sahaja di dalam niat solat jenazah tanpa menyebut kifayah.
Namun, terdapat juga sebahagian pendapat dalam mazhab al-Shafi’e mensyaratkan agar menyebut fardu kifayah di dalam niat sembahyang jenazah bagi membezakannya dengan fardu ain.
Tidak menjadi syarat untuk menyebut nama si mati di dalam niat sembahyang jenazah, seperti; “Sahaja aku solat ke atas jenazah si fulan bin fulan ini”
Jika jenazah tersebut ramai, maka memadai niat sembahyang jenazah ke atas mereka semua sekalipun tidak diketahui bilangannya, seperti niatnya; “Sahaja aku solat ke atas seluruh jenazah ini…”
Imam Khatib al-Syarbini berkata jika ditentukan niat untuk sembahyang jenazah ke atas sepuluh orang jenazah tetapi ternyata jenazahnya ada sebelas orang, maka tidak sah solat tersebut dan perlu diulangi semula kepada semua jenazah tersebut.
Sebaliknya jika ditentukan niat solat jenazah ke atas sebelas orang jenazah tetapi ternyata jenazahnya hanya ada sepuluh orang sahaja, maka sah sembahyang jenazah tersebut kerana sudah merangkumi semua.
Bagi sembahyang jenazah secara berjemaah, makmum wajib berniat untuk mengikuti imam meskipun niat imam dan makmum berbeza.
Misalnya, imam berniat dengan menyebut fardu kifayah sedangkan makmum hanya berniat fardu sahaja; atau makmum berniat seperti; “Sahaja aku solat mengikut apa yang diniatkan oleh imam…”, maka sah niat seperti ini.
Kedua: Berdiri Bagi Orang Mampu
Berdiri bagi orang yang mampu merupakan salah satu daripada rukun solat jenazah sebagaimana berdiri juga menjadi rukun kepada solat fardu.
Jika mengalami keuzuran dan tidak mampu berdiri, maka diberi kelonggoran untuk solat secara duduk sama ada di atas kerusi atau di lantai.
Ketiga: Empat Kali Takbir
Solat jenazah adalah solat yang tidak mempunyai rukuk, sujud dan tasyahud. Maka, rukun utama sembahyang jenazah adalah empat takbir termasuk takbiratul ihram. Empat takbir boleh dianggap sebagai rakaat bagi sembahyang jenazah kerana setiap takbir memisahkan bacaan-bacaan yang tertentu.
Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA bahawa sebaik sahaja Nabi ﷺ mendengar kematian raja Najasyi, Baginda keluar ke perkuburan Baqi’ lalu mengangkat empat takbir.
Oleh kerana empat takbir ini menempati rakaat dalam solat jenazah, maka jika salah satu daripada empat takbir ini tertinggal, sembahyang jenazah tersebut wajib diganti atau diulang semula.
Disunatkan mengangkat kedua-dua tangan sejajar dengan kedua-dua bahunya pada setiap takbir. Lafaz takbir adalah Allahu Akbar.
Keempat: Membaca Surah al-Fatihah
Bacaan surah al-Fatihah merupakan bacaan yang menjadi rukun dalam semua jenis solat sama da fardu, sunat, qada, jenazah dan solat-solat yang lain.
Kefarduan bacaan surah al-Fatihah sebagai rukun solat berdasarkan hadis Rasulullah ﷺ yang diriwayatkan oleh ‘Ubadah bin al-Samit RA:
“Tidak ada solat (tidak sah) bagi orang yang tidak membaca surah al-Fatihah” – Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim
Ibn Abbas RA membaca surah al-Fatihah di dalam sembahyang jenazah dan beliau berkata; Agar kamu semua mengetahui semua bacaan itu adalah sunnah Nabi ﷺ
Bacaan surah al-Fatihah dalam solat jenazah dibaca perlahan dan tidak dibaca kuat. Tidak perlu membaca surah selepas surah al-Fatihah kerana hal itu tidak disunatkan.
Selain itu, disunatkan agar dapat membaca ta’awudz sebelum memulakan surah al-Fatihah dan menyebut “amin” selepasnya.
Kelima: Membaca Selawat Ke Atas Nabi ﷺ
Membaca selawat ke atas Nabi ﷺ merupakan rukun dalam solat jenazah dan tidak sah sembahyang jenazah tanpa membaca selawat.
Disyaratkan membaca selawat ke atas Nabi ﷺ adalah selepas takbir yang kedua dan sebelum takbir yang ketiga. Justeru itu, tidak sah sembahyang jenazah jika selawat tidak dibaca selepas takbir yang kedua.
Bacaan selawat yang paling minimum:
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ
Bacaan ke atas keluarga Nabi ﷺ tidak diwajibkan sebagaimana dalam solat-solat yang lain juga.
Bacaan selawat yang sempurna adalah Selawat Ibrahimiyah sebagaimana yang dibaca dalam tasyahud akhir.
Keenam: Mendoakan Keampunan Buat Si Mati
Mendoakan keampunan yang khusus buat si mati adalah rukun solat jenazah.
Inilah tujuan dan maksud utama pelaksanaan sembahyang jenazah iaitu mendoakan keampunan dan kebaikan buat jenazah tersebut agar dosa-dosanya diampuni Allah SWT dan diterima segala amalnya.
Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
“Apabila kamu bersolat ke atas jenazah, maka ikhlaskan berdoa untuk si mati” (Hadis riwayat Abu Daud dan Ibn Majah)
Doa hendaklah khusus disebutkan untuk jenazah tersebut. Oleh itu, tidak memadai jika menyebut doa untuk kaum muslimin dan muslimat secara umum.
Bacaan doa khusus buat si mati:
i) Jenazah Lelaki
اَللَّهُمَّ اغْفِرْلَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاغْفُ عَنْهُ
ii) Jenazah Perempuan
اَللَّهُمَّ اغْفِرْلَهَا وَارْحَمْهَا وَعَافِهَا وَاغْفُ عَنْهَا
Disyaratkan bacaan doa hendaklah dibaca selepas takbir yang ketiga dan tidak sah solat jenazah jika doa buat si mati dibaca pada takbir yang lain.
Ketujuh: Memberi Salam
Memberi salam selepas empat takbir merupakan rukun sembahyang jenazah sebagaimana salam menjadi rukun dalam solat-solat yang lain.
Ucapan salam dengan memalingkan muka ke arah kanan dan arah kiri.
Memberi salam adalah wajib sebagai tanda untuk keluar dari solat sebagaimana memasuki solat dengan takbiratul ihram.
Sunat memberi salam dengan suara yang nyaring (kuat).
Niat Solat Jenazah
Lafaz niat untuk solat jenazah lelaki dan jenazah perempuan adalah seperti berikut:
a. Niat Solat Jenazah Lelaki
“Usolli ‘Ala Hazal-Mayyiti Arba’a Takbiratin Fardol Kifayati Makmuman Lillahi Taala”
Sahaja aku solat ke atas jenazah lelaki ini empat kali takbir fardu kifayah menjadi makmum kerana Allah Taala.
b. Niat Solat Jenazah Perempuan
“Usolli ‘Ala Hazihil-Mayyitati Arba’a Takbiratin Fardol Kifayati Makmuman Lillahi Taala”
Sahaja aku solat ke atas jenazah perempuan ini empat kali takbir fardu kifayah menjadi makmum kerana Allah Taala.
Cara Solat Jenazah Lelaki & Perempuan
Cara sembahyang jenazah adalah TIDAK sama seperti solat-solat yang lain.
Perlu diingati bahawa solat ini TIADA rukuk dan sujud. Ia dilakukan secara berdiri sahaja dari awal sehingga akhir.
Cara mengerjakan Sembahyang Jenazah adalah seperti berikut:
1. Berdiri tegak dan berniat untuk solat jenazah
Berdiri dengan tegak dan selesa. Mata memandang ke arah tempat sujud.
Semasa mengangkat takbir, bacakan niat solat dalam hati serentak.
Jika anda sukar niat serentak dengan takbir, anda boleh niat dahulu sejurus sebelum takbiratul ihram.
Niat boleh diucapkan dalam Arab mahupun Bahasa Melayu.
2. Membaca al-Fatihah.
Selepas selesai mengangkat takbiratul ihram, letakkan tangan di atas perut. Kemudian bacalah surah al-Fatihah.
Bismillāhir-Raḥmānir-Raḥīm. Al-Ḥamdu Lillāhi Rabbil-‘Ālamīn. Ar-Raḥmānir-Raḥīm. Māliki Yaumid-Dīn. Iyyāka Na‘Budu Wa Iyyāka Nasta‘Īn. Ihdinaṣ-Ṣirāṭal-Mustaqīm. Ṣirāṭallażīna An‘Amta ‘Alaihim, Gairil-Magḍūbi ‘Alaihim Wa Laḍ-Ḍāllīn
Maksudnya:
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam. Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat). Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.
3. Angkat Takbir Kedua & Selawat
Setelah selesai membaca al-Fatihah, maka angkat takbir kedua.
Selepas takbir kedua, letakkan tangan kembali di atas perut.
Kemudian baca selawat ke atas Rasulullah SAW sekurang-kurangnya:
selawat ke atas nabi
“Allahumma Solli A’la Sayyidina Muhammad”
Selawat yang paling baik yang boleh dibaca adalah Selawat Ibrahimiyyah.
4. Angkat Takbir Ketiga & Baca Doa Minta Ampun Untuk Jenazah
Setelah selesai membaca selawat, maka angkat takbir ketiga.
Selesai takbir ketiga, bacalah doa minta ampun untuk jenazah sekurang-kurangnya:
Doa Solat Jenazah Lelaki
Allahumagfirlahu Warhamhu Wa ‘Aafihi Wagfu ‘Anhu
Maksudnya:
Ya Allah ampunilah dia dan rahmatilah dia, afiatkan dia dan maafkanlah kesalahannya
Doa Solat Jenazah Perempuan
*Sekiranya jenazah perempuan tukarkan “hu” kepada “ha”
“Allahumagfirlaha Warhamha Wa ‘Aafiha Wagfu ‘Anha”
(ini adalah doa untuk jenazah perempuan)
Maksudnya:
Ya Allah ampunilah dia dan rahmatilah dia, afiatkan dia dan maafkanlah kesalahannya
5. Angkat Takbir Keempat & Membaca Doa
Setelah selesai membaca doa jenazah, maka lakukanlah takbir keempat
Selesai takbir keempat, disunatkan membaca doa berikut:
Allahumma Laa Tahrimnaa Ajrohu (AjRaHaa) WaLaa TafTinNaa Ba’Dahu (Ba’DaHaa)
Maksudnya:
Ya Allah janganlah Engkau mencegah kami mendapat pahalanya, jangan Engkau datangkan keresahan kepada kami sesudahnya, ampunilah kami dan si mati.
6. Memberi Salam
Selesai membaca doa di atas, akhiri sembahyang jenazah dengan memberi salam.
Kemudian bacalah doa selepas solat jenazah seperti yang dinyatakan pada bahagian di bawah
Doa Selepas Solat Jenazah
Selepas selesai memberi salam, maka disunatkan membaca doa ini:
Bacaan dalam kurungan (……) dengan tanda ‘*‘ adalah untuk jenazah wanita
Bismillahi Rahmanirrahim
Alhamdulillahi Robbil ‘Alamin. Wassolatu Wassalamu ‘Ala Asyrafil ‘Anbiya’i Wal Mursalin Wa ‘Ala Alihi Wa Sohbihi Ajmain.
Allahumma Bihaqqi Muhammadin Wa Ali Muhammadin Ala Tuazziba Hazal Mayyiti *(Mayyitati).
Allahummaj-‘Al Qobrohu *(Qobraha) Raudhotan Min Riyadhil Jannati Walaa Taj’al Qobrohu *(Qobraha) Hufratan Min Hufarinniirani.
Wasollallahu ‘Ala Sayyidina Muhammadin Wa ‘Ala Alihi Wa Ashaabihi Ajmain Walhamdulillahi Robbil ‘Alamin.
Maksudnya:
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Selawat dan salam ke atas Junjungan kami Nabi Muhammad semulia-mulia rasul dan ke atas kaum keluarga serta para Sahabat sekalian. Ya Allah, dengan kemuliaan Nabi Muhammad dan ahli keluarganya, janganlah Engkau siksa jenazah ini. Ya Allah jadikan kuburnya sebagai taman daripada taman-taman syurga dan janganlah Engkau jadikan kuburnya sebagai lubang daripada lubang neraka. Selawat dan salam Allah ke atas Junjungan kami Muhammad, dan ke atas keluarganya serta para sahabatnya. Segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam.
Hukum Menyebut Kebaikan & Keburukan Jenazah
Menjadi amalan kebanyakkan orang yang sembahyang jenazah, apabila selesai sembahyang, mereka memberi kesaksian mayat dengan kebaikan.
Misalnya, seorang daripada mereka berkata kepada yang lain: “Apa kata kamu kepada jenazah ini?”
Mereka menjawab: “Baik atau ahli kebaikan.”
Diulang-ulang penyaksian itu sebanyak tiga kali.
Pertanyaan akan timbul di kalangan kita, bolehkah penyaksian seperti ini dilakukan lebih-lebih lagi jika si mati terkenal dengan kefasikan dan kejahatannya semasa hidup.
Menurut al-Allamah Saiyid Muhammad Abdullah al-Jardani dalam kitab Fathu al-Allah, perkara ini ada asasnya daripada sunnah Nabi.
Tetapi kebanyakkan orang awam menolak penyaksian kebaikan kepada setiap mayat.
Mereka enggan menyaksikan kebaikan kepada mayat yang terkenal melakukan maksiat kerana dia tidak layak mendapat penyaksian tersebut.
Malah mereka lebih suka menyebut kejahatan mereka supaya menjadi peringatan kepada orang yang hidup supaya tidak melakukan kejahatan sepertinya.
Sebenarnya setiap mayat berhak mendapat penyaksian kebaikan walau apa pun keadaannya sama ada dia seorang yang diketahui baik atau jahat semasa hayatnya.
Bahkan dilarang menyebut kejahatannya.
Dalam hal ini Rasulullah bersabda yang maksudnya:
Janganlah kamu sebutkan perihal orang yang mati di kalangan kamu kecuali yang baik-baik sahaja. (Riwayat Nasa’i)
Sabda baginda lagi:
Sebutkanlah kebaikan-kebaikan orang-orang yang mati di kalangan kamu dan tutuplah kejahatan-kejahatan mereka. (Riwayat Abu Dawud)
Perkara Sunat Dalam Sembahyang Jenazah
Ini adalah beberapa perkara sunat semasa melaksanakan sembahyang jenazah:
- Mengangkat kedua-dua belah tangan ketika bertakbir
- Disunatkan membaca ta’awwuz, tetapi tidak disunatkan membaca Doa Iftitah
- Membaca semua bacaan dengan suara rendah.
- Mengucapkan “Amin” selepas membaca surah al-Fatihah
- Berdiri dalam tiga saf atau lebih, sebagaimana yang dilakukan oleh Baginda SAW ketika menyembahyangkan raja al-Najasyi.
- Tahmid sebelum selawat ke atas Nabi SAW
- Doa ke atas muslimin dan muslimat selepas selawat ke atas Nabi
- Sunat mendirikan sembahyang jenazah secara berjemaah, tetapi diharuskan melakukannya seorang diri.
Kesimpulan
Berdasarkan perbincangan sebelum ini, dapat disimpulkan bahawa solat jenazah mempunyai kedudukan yang sangat penting dalam Islam. Solat jenazah merupakan salah satu kewajipan yang wajib dilaksanakan oleh sebahagian umat Islam apabila ada yang meninggal dunia di sekeliling mereka. Melalui solat jenazah, umat Islam mendoakan keselamatan dan ketenangan roh mereka yang telah meninggal dunia serta memohon keampunan dan rahmat Allah SWT untuk mereka. Selain itu, solat jenazah juga merupakan peluang kepada keluarga dan sanak saudara yang ditinggalkan mengingati dan mendoakan mereka yang telah meninggal dunia. Dengan menunaikan solat jenazah, umat Islam dapat memuliakan dan memuliakan orang yang telah meninggal dunia serta mengingatkan kita tentang kefanaan hidup di dunia dan kepentingan persediaan untuk akhirat.