Fatwapedia.com – Islam benar-benar menjaga keutuhan rumah tangga muslim sebagai keluarga bahagia menurut Islam. Hal ini dapat dilihat dalam peraturan perceraian (talak), bahawa Islam tidak menceraikan hanya sekali, tetapi sampai tiga kali.
Disebutkan dalam firman Allâh Subhanahu waTa’ala.
الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ ۖ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍأَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ
“Talak (yang boleh dirujuk selepas perceraian suami isteri) dua kali. Sesudah itu bolehlah berdamai kembali sesudah perceraian suami isteri itu dengan cara ma’ruf atau talak dengan cara yang baik.” [Al-Baqarah/2: 229]
Terdapat juga kewajipan isteri dalam tempoh iddah. Itulah iddah bagi orang yang diceraikan, sebagaimana firman-Nya:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَفَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْۖ لَا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَّ وَلَا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍمُبَيِّنَةٍ
Hai Nabi, apabila kamu menceraikan isteri-isterimu, maka hendaklah kamu menceraikan mereka apabila mereka dapat (menghadapi) ‘iddahnya (yang munasabah), dan hitunglah waktu iddah itu dan bertakwalah kepada Allah Tuhanmu. Janganlah kamu mengeluarkan mereka dari rumahnya, dan janganlah kamu keluarkan, kecuali jika mereka melakukan perbuatan keji yang nyata.” [Ath-Thalaq/65:1]
Justeru, suami yang menceraikan isterinya sekali, iaitu mengalami hukum iddah bagi lelaki dalam Islam, masih boleh dia membaikinya semula jika dirasakan perlu dan baik untuk mereka berdua. Semua ini menunjukkan betapa besarnya keprihatinan Islam dalam membina rumah tangga yang kukuh dan tahan lama.
Syarat sah untuk berdamai selepas perceraian antara suami dan isteri termasuk:
Berdamai selepas perceraian suami isteri selepas hanya satu dan dua talak, sama ada secara langsung dari suami atau dari hakim.
Rujuk selepas penceraian suami isteri dengan isteri yang diceraikan dalam keadaan persetubuhan. Jika isteri yang diceraikan tidak pernah melakukan persetubuhan sama sekali, maka tidak ada perdamaian selepas perceraian suami isteri. Ini menurut ijma para ulama.
Perdamaian selepas perceraian suami isteri dilakukan dalam tempoh ‘iddah. Jika telah berlalu tempoh ‘iddah -menurut kesepakatan para fuqaha – tidak ada perdamaian selepas perceraian suami isteri.
Dalam mendamaikan selepas perceraian suami isteri iaitu kerana sebab perceraian dalam Islam, keredaan wanita itu tidak diperlukan. Sedangkan jika anda masih dalam tempoh ‘iddah, maka anda lebih berhak diterima berdamai selepas penceraian suami isteri, walaupun wanita itu tidak menyukainya. Dan jika telah keluar (selesai) dari masa ‘iddah tetapi tidak ada perkataan perdamaian setelah perceraian suami isteri, maka perempuan itu bebas memilih yang lain. Sekiranya wanita itu kembali menerima bekas suaminya, maka perkahwinan baru mesti diadakan.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman dalam firman-Nya:
وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّثَلَاثَةَ قُرُوءٍ ۚ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِيأَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ وَبُعُولَتُهُنَّأَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَٰلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا ۚ وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِيعَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌحَكِيمٌ
Wanita yang diceraikan hendaklah menahan (menunggu) tiga kali quru’. Tidak halal bagi mereka menyembunyikan apa yang diciptakan Allah dalam rahim mereka, jika mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat. Dan para suami berhak merujuk selepas perceraian suami isteri dalam iddah jika mereka (suami) hendak ishlah. Dan wanita mempunyai hak yang sama dengan kewajipan mereka dengan cara yang boleh diterima. Walau bagaimanapun, suami mempunyai satu tahap kelebihan berbanding isteri. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” [Al-Baqarah/2 : 228]
Dalam Fathul Bari, Ibn Hajar Rahimahullâh berkata tentang petua keluarga bahagia menurut Islam: “Para ulama telah bersepakat, bahawa jika orang merdeka menceraikan wanita merdeka setelah bersetubuh dengan suami isteri, baik dengan talak satu atau dua, maka suami lebih berhak mendamaikan selepas penceraian suami isteri kepadanya, walaupun wanita itu tidak menyukainya. Jika suami isteri tidak berdamai selepas bercerai sehingga tamat masa iddah, maka perempuan itu menjadi orang asing (ajnabiyah), maka tidak halal baginya, kecuali dengan nikah baru.
Cara berdamai selepas perceraian suami isteri ialah dengan menyampaikan perdamaian selepas perceraian suami isteri kepada isteri yang diceraikan, atau dengan akta. Penyesuaian selepas perceraian suami isteri dengan lafaz ini dihalalkan secara ijma’ oleh para ulama, dan dilakukan dengan lafazh yang jelas dan jelas, misalnya dengan berkata “Saya merujuk kepada kamu selepas perceraian suami isteri. ” atau dengan kinayah (sindiran), bak kata pepatah “kini, awak seperti dulu”. Kedua-dua lafaz ini, jika niat untuk mendamaikan selepas perceraian suami isteri, maka sah, sebaliknya jika tidak berniat untuk berdamai selepas perceraian suami isteri, maka ia tidak sah.
Sedangkan rujuk setelah perceraian suami isteri dengan amal, ulama tetap berselisih pendapat, tetapi yang rajin (kuat) -insya Allah- ialah dengan melakukan persetubuhan antara suami isteri atau muqaddimah, seperti berciuman dan seumpamanya dengan niat. untuk berdamai selepas penceraian suami isteri.
Ini adalah pendapat mazhab Malikiyah dan dibuat oleh Syaikhul-Islam Ibnu Taimiyyah Rahimahullâh dan Syaikh as-Sa’di rahimahullâh. Jika disertai saksi, maka itu lebih baik, lebih-lebih lagi jika perceraian itu dilakukan di hadapan orang lain, atau sudah diketahui umum.
Rujukan selepas perceraian suami isteri boleh dibahagikan kepada 2 iaitu:
Penyesuaian selepas perceraian untuk perceraian pertama dan kedua (talak raj’iy)
Dalam sebuah hadis disebutkan: daripada IbnuUmar r.a. Ketika itu dia ditanya oleh seseorang, dia berkata, “Adapun di antara kamu yang telah menceraikan (isteri) hanya sekali atau dua kali, maka sesungguhnya Rasulullah telah menyuruhku untuk merujuk setelah perceraian suami isteriku kembali”. (H.R. Muslim)
Kerana besarnya hikmah yang terkandung dalam ikatan perkahwinan, maka jika seorang suami telah menceraikan isterinya, dia telah diperintahkan oleh Allah SWT untuk merujuk kembali suami isterinya selepas perceraian itu.
Firman Allah SWT:
Jika kamu menceraikan isteri-isteri kamu, sedang mereka hampir tamat iddahnya, maka damaikanlah sesudah perceraian antara suami isteri, perlakukanlah mereka dengan cara yang ma’ruf, atau ceraikan mereka dengan cara yang makbul (pula). Janganlah kamu rujuk kepada mereka sesudah penceraian suami isteri untuk mendatangkan mudarat, kerana dengan itu kamu akan menganiaya mereka.Sesiapa yang berbuat demikian, maka sesungguhnya dia telah menganiaya dirinya sendiri. janganlah kamu menjadikan hukum-hukum Allah sebagai permainan, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, dan apa yang telah diturunkan Allah kepadamu, yaitu Al-Kitab dan Al-Hikmah (As Sunnah). Allah mengajar kamu dengan apa yang diturunkanNya. dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa Allah mengetahui segala sesuatu. (Q.S. Al-Baqarah: 231).
Berdamai selepas perceraian untuk 3 talak (talak ba’in)
Hukum perdamaian selepas perceraian suami isteri dalam talak ba’in adalah sama dengan nikah baru iaitu mengenai syarat-syarat mahar, wali, dan persetujuan. Cuma jumhur berpendapat bagi perkahwinan ini tidak dikira tamat tempoh iddah.
Penyesuaian
Ada suami yang merujuk atau wakilnya
Ada isteri yang dirujuk dan diganggu
Kedua-dua pihak sama-sama gembira dan gembira
Dengan lafaz ijab dan qabul
Contohnya, “Saya merujuk kepada anda hari ini” atau “Saya telah merujuk isteri saya bernama ………… hari ini” dan seterusnya.
Contohnya, “Saya merujuk kepada anda hari ini” atau “Saya telah merujuk isteri saya bernama ………… hari ini” dan seterusnya.
Tatacara pendamaian selepas perceraian suami isteri
Bekas pasangan suami isteri yang akan berdamai selepas suami isteri bercerai hendaklah menghadap PPN (Pendaftar Nikah) atau Ketua Pejabat Hal Ehwal Agama di kawasan tempat tinggal isteri dengan membawa surat perakuan perdamaian. selepas penceraian suami isteri daripada Ketua Kampung/ Lurah serta petikan Buku Pendaftaran Cerai/Talak atau Akta Talak/Talak.
Prosedurnya adalah seperti berikut:
- Di hadapan PPN, suami berikrar untuk berdamai selepas perceraian suami isteri dengan isteri yang disaksikan oleh sekurang-kurangnya dua orang saksi.
- PPN mencatatkannya dalam Buku Pendaftaran Rujukan selepas perceraian suami isteri, kemudian membacanya di hadapan suami isteri kepada saksi, kemudian masing-masing menandatanganinya.
- PPN membuat salinan Buku Pendaftaran Rujukan selepas penceraian suami isteri secara pendua dengan nombor dan kod yang sama
- Sebut harga diberikan kepada suami isteri yang berdamai selepas penceraian suami isteri
- PPN membuat kenyataan berhubung berlakunya perdamaian selepas perceraian suami isteri dan menghantarnya ke Mahkamah Agama yang mengeluarkan sijil cerai berkenaan.
- Suami isteri membawa petikan dari Buku Pendaftaran Rujukan selepas suami isteri bercerai datang ke Mahkamah Agama di mana berlaku penceraian untuk mendapatkan semula Sijil Nikah masing-masing.
- Mahkamah Agama memberi Petikan Sijil Nikah berkaitan dengan menahan Petikan Buku Pendaftaran Rujukan selepas suami isteri bercerai.
Semoga bermanfaat, jumpa lagi di artikel seterusnya. Baca juga artikel ini: Dampak dan konsekuensi talak bainunah sughra dalam pernikahan