Jangan Pandang Remeh 6 Khasiat Sedekah Pagi Yang Wajib Anda Tahu

Jangan Pandang Remeh 6 Khasiat Sedekah Pagi Yang Wajib Anda Tahu


Fatwapedia.com – Subuh adalah salah satu waktu, ketika Allah memerintahkan umat Islam untuk bersolat. Bagi sesetengah umat Islam, mungkin masih sukar untuk menunaikan solat subuh tepat pada waktunya walaupun meninggalkan solat subuh berdosa.
Padahal keistimewaan dan keberkatan ibadah subuh adalah kelebihan melakukan segala amalan di waktu subuh yang penuh dengan keberkatan. Salah satunya adalah sedekah pagi. Sedekah pagi adalah pemberian seorang muslim kepada orang lain dengan ikhlas tanpa dibatasi oleh waktu. 
Sedekah adalah amalan yang besar pahalanya. Insha Allah, orang yang bersedekah juga akan mendapat pahala yang setimpal dengan sedekah yang dikeluarkan.
Pahala mengeluarkan sedekah pagi ini boleh dibalas oleh Allah secara langsung atau beberapa hari kemudian, sudah tentu banyak manfaat dari sedekah pagi ini. Untuk penjelasan lengkap tentang manfaat bersedekah dan fadhilat sedekah pagi, lihat artikel berikut.

Faedah Sedekah Pagi

Berikut adalah kelebihan sedekah pagi yang banyak keberkatan di dalamnya.

1. Dua Malaikat Datang Berdoa

Keistimewaan sedekah subuh pertama ialah mendapat doa dari malaikat. Tahukah anda bahawa doa malaikat adalah doa yang mudah dimakbulkan oleh Allah. Berbahagialah umat Islam yang turut didoakan oleh malaikat.
Sesiapa yang bersedekah yang mudah dikerjakan dan membantu keluarga terdekatnya, insyaAllah Allah akan meluaskan rezekinya. Hal ini dinyatakan dalam Surah Saba ayat 39: 
قُلْ اِنَّ رَبِّيْ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَّشَاۤءُ مِنْ عِبَادِهٖ وَيَقْدِرُ لَهٗ ۗوَمَآ اَنْفَقْتُمْ مِّنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهٗ ۚوَهُوَ خَيْرُ الرّٰزِقِيْنَ
Maksudnya: “Katakanlah: “Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan menyempitkan bagi (siapa yang dikehendaki-Nya).” Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dialah Pemberi rezeki yang sebaik-baiknya.” (QS. Saba’: 39).
Malaikat kemudiannya akan mendoakan yang baik kepada hamba Allah yang rajin bersedekah. Bersedekahlah dengan hati yang ikhlas, maka Allah akan melakukannya akan menggantikan rezeki anda dengan cara yang tidak dijangka.
عن أبي هريرةَ رضي اللَّهُ عنه أَن النبيَّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قال : « مَا مِنْ يوْمٍ يُصْبِحُ الْعِبَادُ فِيهِ إِلاَّ ملَكَانِ يَنْزلانِ ، فَيقولُ أَحدُهُما : اللَّهُمَّ أَعْطِ مُنْفِقاً خَلفاً ، ويَقولُ الآخَرُ : اللَّهُمَّ أَعْطِ مُمْسِكاً تَلَفاً » متفقٌ عليه .
Daripada Sayyidina Abu Hurairah رضيَ اللَّه عنهُ bahawa Nabi صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم bersabda yang bermaksud: “Bukan hamba pada waktu pagi, melainkan pada pagi itu ada dua malaikat yang turun. Salah seorang dari mereka berdoa, ‘Ya Allah, berikanlah ganti kepada orang yang berinfak,’ sedangkan yang lain berkata, ‘Ya Allah, binasakanlah (kekayaan) orang yang menahan (hartanya).” (Muttafaq ‘alaih)

2. Permintaan diberikan

Setiap orang pasti mahu permintaan mereka dimakbulkan oleh Allah. Lantas bagaimanakah caranya agar doa kita dimakbulkan Allah? Salah satu caranya ialah dengan bersedekah.
Pada waktu subuh, malaikat turun di pagi hari untuk mengabulkan permintaan yang telah hamba Allah lakukan. Jadi perbanyakkan solat subuh okay dan beramal seperti sedekah pagi.
Dalam satu kajian, Syeikh Ali Jaber mendedahkan bahawa sedekah pagi disertai doa dapat membantu permintaan kita menjadi kenyataan. Setiap waktu subuh, Allah menurunkan malaikat yang mendoakan orang yang berinfaq di waktu subuh. Bersedekah pada waktu subuh diiringi solat juga dapat membantu memenuhi permintaan, memudahkan rezeki, mengangkat penyanyi, dan memudahkan urusan,” katanya.

3. Dekat dengan Pintu Syurga

Ibarat menaiki tangga, dengan bersedekah kita juga dapat mendekatkan diri dengan pintu syurga. Apabila bulan bulan Ramadhan, adalah peluang untuk mengumpul pahala dengan bersedekah.
Dalam Surah Al-Baqarah ayat 261, Allah berfirman bahawa Allah melipat gandakan pahala orang yang bersedekah.
مَثَلُ الَّذِيْنَ يُنْفِقُوْنَ اَمْوَالَهُمْ فِيْ سَبِيْلِ اللّٰهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ اَنْۢبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِيْ كُلِّ سُنْۢبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللّٰهُ يُضٰعِفُ لِمَنْ يَّشَاۤءُ ۗوَاللّٰهُ وَاسِعٌ عَلِيْمٌ
Artinya: “Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (Karunia-Nya) lagi Maha Mengetahui.”

4. Kekayaan Menjadi Rahmat

Sentiasa ingat rezeki yang kita ada, milik abang yang memerlukan. Keutamaan sedekah pagi boleh menjadikan harta atau rezeki yang kita dapati itu berkat.
Sedekah dapat memudahkan saudara-saudara kita di luar sana yang susah mencari rezeki. Mulakan hari dengan berbuat baik kepada orang lain, supaya hidup anda diberkati.

5. Didoakan Orang Sekitar

Salah satu bentuk rahmat dari Allah SWT adalah dikelilingi oleh orang-orang baik yang mendoakan kita. Kebaikan yang kita lakukan dengan ikhlas dan ikhlas, akan mencuit hati penerima sehingga dia berdoa agar diluaskan rezekinya, diberikan kesihatan, kebahagiaan, dan dijauhkan dari kesusahan hidup. Tolong bantu kamu dalam kebaikan dan lakukan kebaikan dengan ikhlas dengan bersedekah.

6. Sedekah Boleh Tolak Bala

Sedekah adalah amalan untuk membawa kita ke alam akhirat yang baik (husnul khatimah). Allah ta’ala berfirman dalam surat Saba’ ayat 39:
وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ
Artinya: “Harta apa saja yang kamu nafkahkan, niscaya Allah akan menggantinya dan Dialah Pemberi rezeki yang sebaik-baiknya.”
Jika kita suka memberi, maka kita akan sering menerima. Begitulah kira-kira gambaran yang terkandung dalam konsep sedekah dalam Islam.

Leave a Comment