Fatwapedia.com – Mencari jodoh mungkin terdengar kuno dan jauh dari moden. Seperti kisah Siti Nurbaya, gadis jelita yang dijodohkan dengan Datuk Maringgi, seorang yang lebih layak bergelar datuk tetapi terkenal dengan harta kekayaan, andaian orang ramai tentang perkahwinan yang diatur cenderung menjurus kepada kisah ini. . Padahal jodoh adalah satu langkah untuk meneroka hubungan ke arah perkahwinan. Allah ta’ala mensyariatkan perkahwinan dalam firman-Nya,
“Jadi kahwinilah wanita yang kamu suka.” (QS. An-Nisa: 3)
Begitu juga hukum nikah dalam sebuah hadits Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
Nikah itu sunnahku, maka barangsiapa yang meninggalkan sunnahku, dia bukanlah umatku.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Dengan kedua-dua ketentuan ini, perkahwinan adalah sunnah bagi semua umat Islam dan matlamat perkahwinan dalam Islam adalah untuk mencapai kesempurnaan iman. Dan untuk mencapai ini, ia pasti memerlukan usaha. Sebagaimana firman Allah SWT:
“Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.” [Ar-Ra’d/13:11].
Generasi hari ini menganggap jodoh sebagai satu tembok, walaupun jika ditafsir lebih mendalam jodoh yang dipilih ibu bapa cenderung mempunyai benih, bebet, dan pemberat tertentu. Namun, masalah jodoh ini khususnya dalam pandangan Islam adalah satu cara untuk mengelak perbuatan maksiat.
Seperti yang kita ketahui dalam proses mencari jodoh akan berlaku proses ta’aruf dan juga petua ta’aruf dalam Islam yang merupakan satu cara untuk lebih berkenalan antara lelaki dan perempuan untuk mengenali antara satu sama lain dengan lebih mendalam.
Walaupun terkandung nilai-nilai budi dan kasih sayang menurut Islam di dalamnya, sudah tentu menolak perkahwinan yang diatur juga ada hukumnya. Dalam hal ini, akan dibincangkan secara lengkap dalam poin-poin berikut hukum menentang nikah jodoh dalam Islam yang wajib diketahui
Hukum Menolak Jodoh Dalam Islam
Mencari jodoh dalam Islam tidak diibaratkan seperti “Membeli kucing dalam guni”. Islam juga telah menyediakan peraturan yang jelas, dalam mengatur tatacara dan syarat perkahwinan dalam Islam. Salah satunya ialah keredhaan setiap bakal pengantin. Oleh itu, dalam perkahwinan yang diatur, sekiranya terdapat unsur paksaan terhadap salah satu pihak, maka status perkahwinan yang akan dilaksanakan kelak adalah tidak sah.
Oleh itu, bagi kedua-dua pihak, kesediaan mereka perlu ditanya terlebih dahulu. Sebagaimana Abu Hurairah ra berkata: Rasulullah SAW bersabda:
“Tidak boleh berkahwin dengan seorang janda sebelum berunding dengannya dan tidak boleh mengahwinkan seorang gadis (perawan) sebelum meminta izin daripadanya. Mereka bertanya, Wahai Rasulullah, bagaimana kamu mengetahui izinnya? Dia menjawab, Dengan dia diam.” (HR. Al-Bukhari no. 5136 dan Muslim no. 1419)
Pada zaman dahulu, sebelum Islam masuk, seorang wanita tidak boleh menolak atau memilih permohonan yang dikemukakan dan diatur oleh walinya. Namun, setelah risalah Islam masuk, Allah SWT memuliakan wanita mempunyai hak penuh dalam memilih atau menolak lamaran yang datang atau telah diatur untuk mereka.
Imam Bukhari berkata, Isma’il memberitahu kami, dia berkata, Malik memberitahuku, dari ‘Abdurrahman bin Al-Qasim dari ayahnya dari ‘Abdurrahman dan Mujammi’, dua anak Yazid bin Jariyah, dari Khansa’ bin Khidam Al-Anshariyah. radhiyallahu ‘anha,
“Bahawa ayahnya pernah mengahwininya -ketika dia janda- dengan lelaki yang tidak disukainya. Maka dia datang kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam (untuk mengadu) sehingga Nabi shallallahu alaihi wa sallam membatalkan pernikahannya.” (HR. Al-Bukhari no. 5138).
Larangan paksaan ini tidak bermakna wali tidak mempunyai kepentingan dalam memilih suami atau isteri untuk parti yang diwakilinya. Justru dalam hal ini nasihat yang baik harus diberikan oleh wali dan kemudian meminta persetujuan bagi pihak yang berkenaan.
Dalam mendapatkan izin dari orang yang bersangkutan, persetujuannya ditunjukkan dengan, jika dia janda, maka dia mengucapkannya, dan jika dia masih dara, diamnya. Seperti yang dijelaskan dalam hujah dalam hadis berikut.
Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, dia berkata, “Aku pernah bertanya kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam tentang seorang gadis yang keluarganya akan menikahinya, apakah perlu meminta pertimbangannya?” Maka Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam berkata kepadanya, “Ya, meminta pertimbangannya.”
Kemudian ‘Aisyah berkata, maka saya berkata kepadanya, “Dia malu.” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam pun bersabda, “Itulah izin, jika dia diam.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Selain syarat sah perkahwinan yang mesti dipenuhi. Dalam kes jodoh ini, kedua-dua pihak mesti mempunyai rasa tarikan atau suka atau cinta antara keduanya. Kerana jika tiada unsur tersebut, maka dipastikan kehidupan berumahtangga nanti tidak akan harmoni dan bahagia. Seperti yang diceritakan dalam sebuah kisah, dari seorang sahabat Ibnu Abbas radliyallahu ‘anhuma, beliau berkata:
“Seorang gadis muda datang kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam dan dia mengadukan bahwa ayahnya telah menikahkannya dengan lelaki yang tidak dicintainya, maka Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam memberinya pilihan (meneruskan pernikahan atau berpisah). ” (Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Ibnu Majah).
Sebenarnya, perkahwinan yang diatur dalam Islam adalah berdasarkan persetujuan bersama antara dua pihak. Kerana setelah semua itu nanti dalam membina rumah tangga matlamat utamanya adalah untuk mendapatkan kebahagiaan di dunia dan akhirat.
Jangan biarkan rumahtangga yang didiami di penghujungnya menghadapi pelbagai masalah yang hanya akan ada penyesalan di penghujungnya. Seperti yang diceritakan dalam kisah berikut, Dari Abu Said Al-Khudri, beliau berkata:
“Seorang lelaki datang membawa anak perempuannya kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Kemudian lelaki itu berkata: “Wahai Rasul, anak perempuanku enggan mengahwini aku.” Kemudian Nabi memberi nasihat kepada wanita itu: “Taatilah ayahmu.” Wanita itu berkata: “Saya tidak mahu, sehingga kamu sampaikan kepada saya, apakah kewajipan seorang isteri terhadap suaminya?” (Merasa tidak mendapat jawapan segera, wanita itu mengulangi kata-katanya). Kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
“Kewajipan isteri terhadap suaminya, jika suaminya ada luka pada tubuhnya, kemudian isterinya menjilatnya atau hidung suaminya mengeluarkan nanah atau darah, kemudian isterinya menjilatnya, dia tidak dianggap sempurna dalam menunaikan haknya.”
Spontan wanita itu berkata: “Demi Allah yang telah menghantar kamu dengan benar, aku tidak akan berkahwin selama-lamanya.”
Kemudian Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berpesan kepada ayahnya, “Janganlah kamu menikahi anak perempuanmu kecuali dengan kerelaannya.” (Riwayat Ibnu Abi Syaibah).
Kesimpulan daripada perbincangan di atas ialah hukum menentang jodoh dalam Islam yang wajib diketahui adalah dibenarkan. Kerana untuk mencapai hubungan pernikahan yang sakinah, mawa’adah dan warohmah haruslah atas dasar kerelaan, kasih sayang dan tanpa paksaan dari berbagai pihak.
Semoga topik dalam artikel ini dapat membantu anda untuk lebih memahami jodoh dalam Islam serta tips menghilangkan kekeliruan dalam Islam kerana belum bertemu jodoh. Semoga bermanfaat.