Fatwapedia.com – Secara etimologi (bahasa), fasakh bermaksud putus atau batal, yang berasal daripada perkataan Arab فسخ – يفسح – فسخا yang bermaksud batal atau rosak. Atau juga fasakh bermaksud memansuhkan atau memansuhkan. Fasakh dari segi istilah (istilah), menurut Sayyid Sabiq:
فساخ العقد: نقضه، و حال الرابطة التي تربط بين الزوجين
“Memfasakh adalah membatalkannya dan melepaskan ikatan perhambaan antara kami suami isteri.”
Menurut Ensiklopedia Islam fasakh ialah terputusnya hubungan perkahwinan oleh hakim atas permintaan suami atau isteri atau kedua-duanya kerana timbulnya perkara-perkara yang dianggap membebankan oleh masing-masing atau salah satu pihak suami isteri secara fitrah. dan tidak dapat mencapai matlamat perkahwinan. Supaya dalam fasakh tidak melalui peringkat-peringkat talak seperti talak satu, dua atau tiga.
Timbulnya permintaan fasakh ini, pelbagai alasan yang dibenarkan oleh syara’ untuk mengusulkan pembatalan perkahwinan. Sebagai contoh, kerana suami isteri mempunyai kecacatan atau penyakit yang tidak dapat diubati, atau suami tidak dapat menyediakan barangan runcit/nafkah, menderanya, murtad dan sebagainya. Begitu juga berpunca daripada pertengkaran antara suami isteri yang tidak dapat didamaikan yang dinamakan syiqaq. Ketentuan mengenai syiqaq terdapat dalam firman Allah dalam surat An-Nisa’ ayat 35.
Sebab ini kerana salah seorang atau kedua-dua suami/isteri merasa dirugikan oleh pihak tersebut dalam perkahwinan mereka, juga kerana mereka tidak mendapat hak yang telah ditentukan oleh syara’ sebagai suami atau isteri. Dan sekiranya perkahwinan itu diteruskan, diandaikan keadaan dalam kehidupan rumah tangga akan menjadi lebih teruk dan keadaan pihak yang teraniaya akan menjadi lebih teruk.
Allah SWT berfirman dalam al-Quran.
وَإِذَا طَلَّقۡتُمُ ٱلنِّسَآءَ فَبَلَغۡنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمۡسِكُوهُنَّ بِمَعۡرُوفٍ أَوۡ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعۡرُوفٖۚ وَلَا تُمۡسِكُوهُنَّ ضِرَارٗا لِّتَعۡتَدُواْۚ وَمَن يَفۡعَلۡ ذَٰلِكَ فَقَدۡ ظَلَمَ نَفۡسَهُۥۚ وَلَا تَتَّخِذُوٓاْ ءَايَٰتِ ٱللَّهِ هُزُوٗاۚ وَٱذۡكُرُواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ وَمَآ أَنزَلَ عَلَيۡكُم مِّنَ ٱلۡكِتَٰبِ وَٱلۡحِكۡمَةِ يَعِظُكُم بِهِۦۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّ ٱللَّهَ بِكُلِّ شَيۡءٍ عَلِيمٞ ٢٣١
“Jika kamu bercakap-cakap dengan isteri-isteri kamu, maka mereka hampir habis iddahnya, maka damaikanlah mereka dengan cara yang ma’ruf, atau ceraikan mereka dengan cara yang ma’ruf (pula). Janganlah kamu merujuk mereka untuk mendatangkan bahaya, kerana kemudian kamu akan menganiaya mereka. Barangsiapa yang berbuat demikian, maka sesungguhnya dia telah menganiaya dirinya sendiri. Janganlah kamu mempermainkan hukum-hukum Allah, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, dan apa yang telah diturunkan Allah kepadamu, yaitu Al-Kitab dan Al-Hikmah (As Sunnah). Allah mengajar kamu dengan apa yang diturunkanNya. Dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” (Q.S Al Baqarah [2]: 231)
Ayat ini menetapkan bahawa apabila dalam kehidupan suami isteri terdapat keadaan atau sikap yang merugikan salah satu pihak, maka pihak yang dirugikan dapat mengambil keputusan untuk memutuskan perkawinan, maka hakim menjatuhkan hukuman perkahwinan atau asas pengaduan pihak yang menderita adalah kerana syiqaq, atau pertelingkahan antara suami isteri sehingga bercerai, sebelum ini dibawa masuk 2 orang hakim dari kedua belah pihak (hakamain) untuk memberi keputusan mengenai masalah perkahwinan ini. Inilah antara sebab yang boleh menjadi sebab fasakh perkahwinan. Supaya lebih mendalam jika diterangkan dalam penjelasan tatacara fasakh seterusnya.
Adapun zhihar, secara etimologi (bahasa) berasal dari bahasa Arab الظھار dari kata ظهر yang berarti kembali. Pengertian zhihar dalam istilah (istilah) syariah ialah apabila seorang suami menyamakan isterinya dengan wanita yang dilarang untuk dinikahinya selama-lamanya, atau menyamakannya dengan anggota badan yang haram dilihatnya, seperti punggung, perut, peha dan sebagainya. Dengan ucapan:
أنت علي كظھر أمي
“Kamu bagi saya seperti belakang ibu saya”
Pada zaman Jahiliyah, lafaz Zhihar ini digunakan oleh para suami yang berniat untuk melarang persetubuhan dengan isteri (jima’) dan natijahnya, isteri akan diharamkan untuk suami dan lelaki lain selama-lamanya. Dan pada zaman awal Islam, hukum zhihar tetap berlaku di kalangan umat Islam, sehinggalah Allah SWT menurunkan Q.S Al-Mujadilah ayat 1-4 ketika peristiwa Khaulah binti Tsa’labah di zhihar oleh suaminya. Allah SWT berfirman:
قَدۡ سَمِعَ ٱللَّهُ قَوۡلَ ٱلَّتِي تُجَٰدِلُكَ فِي زَوۡجِهَا وَتَشۡتَكِيٓ إِلَى ٱللَّهِ وَٱللَّهُ يَسۡمَعُ تَحَاوُرَكُمَآۚ إِنَّ ٱللَّهَ سَمِيعُۢ بَصِيرٌ ١ ٱلَّذِينَ يُظَٰهِرُونَ مِنكُم مِّن نِّسَآئِهِم مَّا هُنَّ أُمَّهَٰتِهِمۡۖ إِنۡ أُمَّهَٰتُهُمۡ إِلَّا ٱلَّٰٓـِٔي وَلَدۡنَهُمۡۚ وَإِنَّهُمۡ لَيَقُولُونَ مُنكَرٗا مِّنَ ٱلۡقَوۡلِ وَزُورٗاۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٞ ٢ وَٱلَّذِينَ يُظَٰهِرُونَ مِن نِّسَآئِهِمۡ ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا قَالُواْ فَتَحۡرِيرُ رَقَبَةٖ مِّن قَبۡلِ أَن يَتَمَآسَّاۚ ذَٰلِكُمۡ تُوعَظُونَ بِهِۦۚ وَٱللَّهُ بِمَا تَعۡمَلُونَ خَبِيرٞ ٣ فَمَن لَّمۡ يَجِدۡ فَصِيَامُ شَهۡرَيۡنِ مُتَتَابِعَيۡنِ مِن قَبۡلِ أَن يَتَمَآسَّاۖ فَمَن لَّمۡ يَسۡتَطِعۡ فَإِطۡعَامُ سِتِّينَ مِسۡكِينٗاۚ ذَٰلِكَ لِتُؤۡمِنُواْ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦۚ وَتِلۡكَ حُدُودُ ٱللَّهِۗ وَلِلۡكَٰفِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Maksudnya: Sesungguhnya Allah telah mendengar perkataan wanita yang mengadukan kamu tentang suami mereka, dan mengadu (tentang) Allah. Dan Allah mendengar persoalan dan jawapan antara kamu berdua. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat (1) Orang-orang di antara kamu yang zhihar isteri-isteri mereka, (menganggap isteri-isteri mereka sebagai ibunya, padahal) isteri-isteri mereka itu bukanlah ibunya. Ibu mereka tidak lain hanyalah wanita yang melahirkan mereka. Dan sesungguhnya mereka telah mengucapkan perkataan yang zalim dan dusta. Dan sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Pengampun (2) Orang-orang yang curang terhadap isteri-isterinya, kemudian mereka hendak menarik kembali apa yang mereka katakan itu, maka (wajib atas mereka) memerdekakan seorang hamba sebelum dua suami isteri itu bercampur. Demikianlah apa yang telah diajarkan kepadamu dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan (3) Sesiapa yang tidak mendapat (seorang hamba), maka (wajib baginya) berpuasa dua bulan berturut-turut sebelum keduanya bercampur. Maka sesiapa yang tidak berdaya (wajib berbuat demikian) memberi makan enam puluh orang miskin. Yang demikian itu supaya kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya. Dan itulah hukum-hukum Allah, dan bagi orang-orang yang kafir itu siksa yang sangat pedih (4). [Q.S Al Mujadilah (58): 1-4]
Kerana turunnya ayat Zhihar ini adalah kes seorang wanita bernama Khaulah binti Tsa’labah yang suaminya Aus bin Shomit memberi Zhihar dengan berkata kepada isterinya: “Engkau seperti punggung ibuku kepadaku”, dengan maksud agar dia tidak. bersetubuh dengan isterinya kerana dia tidak dibenarkan bersetubuh dengannya ibunya. Mengikut adat Jahiliyah, kalimat zhihar seperti itu adalah sama mentalaq isteri. Kemudian Khaulah mengadukan hal ini kepada Rasulullah ﷺ dan baginda menjawab bahawa dalam perkara ini tidak ada keputusan daripada Allah SWT. Dalam riwayat lain beliau berkata kamu telah dilarang menyetubuhinya.” Kemudian Khaulah berkata: “suamiku belum menyebut lafaz cerai”. Khaulah berkali-kali mendesak Rasulullah ﷺ membuat keputusan dalam perkara ini, sehingga ayat Q.S Al Mujadilah ini kemudiannya diturunkan.
Prosedur Fasakh Dan Zhihar
Jika dikaji semula, fasakh dan zhihar ada tatacara dalam urusan perkahwinan ini. Ertinya dalam setiap tatacara tersebut terdapat sebab, syarat, rukun dan hukum syara’ bagi fasakh atau zhihar.
Sebab Fasakh
Fasakh boleh berlaku kerana 3 perkara: Pertama, syarat-syarat tidak dipenuhi ketika majlis akad nikah berlangsung atau; Kedua, kerana perkara lain yang datang kemudian dan; Ketiga, kerana ia membatalkan kesinambungan perkahwinan
A. Fasakh kerana syaratnya tidak dipenuhi ketika akad nikah.
a) Jika akad sudah lengkap dan lengkap, maka diketahui isteri yang dikahwininya haram dikahwini, contohnya adik perempuannya yang basah, maka hendaklah ditamatkan akad.
b) Suami isteri masih muda, dan dikahwinkan oleh orang lain selain daripada bapa mereka. Kemudian apabila dewasa dia berhak untuk meneruskan ikatan perkahwinannya dahulu atau menamatkannya. Khiyar ini dinamakan khiyar al bulugh. Jika yang terpilih memutuskan ikatan suami isteri, maka ini dinamakan fasakh.
B. Fasakh yang datang selepas akad nikah.
a) Jika salah seorang daripada pasangan itu murtad daripada Islam, dan tidak kembali kepada Islam, maka akad nikah itu secara automatik fasakh, tanpa menunggu keputusan hakim.
Sekiranya isteri masuk Islam, sedangkan suaminya masih kafir (baik Ahl al-Kitab dan musyrik), maka akad nikah juga secara automatik fasakh, tanpa menunggu keputusan hakim. Akan tetapi, jika suami masuk Islam, sedangkan isteri tetap kafir, harus dilihat: Jika orang kafir itu ahli kitab, maka akad nikah itu tetap sah. Akan tetapi, jika orang kafir itu musyrik, maka akad automatik itu terbatal. Dalam hal ini, menurut Sayyid Sabiq, menunggu keputusan hakim, kerana mungkin isterinya tidak mahu berpisah (Fiqh Sunnah).
C. Fasakh berpunca daripada membatalkan kesinambungan perkahwinan dan mesti menunggu keputusan hakim.
- Syiqaq, yaitu adanya pertengkaran antara suami isteri yang tidak dapat didamaikan.
- Jika kedua-dua pihak saling li’an
- Suami yang fakir, setelah beberapa orang saksi yang boleh dipercayai menjelaskan bahawa kemiskinannya adalah sehingga dia tidak mampu lagi memberi nafkah, baik pakaian, tempat tinggal mahupun mahar belum dibayar sebelum dhukhul.
- Sekiranya isteri bersetubuh dengan bapa atau datuknya kerana faktor tidak sengaja atau zina.
- perkahwinan yang dilakukan oleh wali dengan lelaki yang bukan jodoh mereka (sekufu). Contohnya, perkahwinan hamba dengan orang merdeka, penzina dengan orang yang dilindungi dan sebagainya.
- Berlakunya penipuan antara keduanya.
- Salah seorang daripadanya menghidap penyakit berbahaya.
Dalam fasakh, ada yang secara automatik boleh membatalkan perkahwinan mereka, dan ada yang memerlukan kelulusan hakim. Karena menurut ijma’ ulama, fasakh sebagai tuntutan perpisahan yang disebabkan oleh aib, harus melalui putusan hakim dan laporan dari seseorang yang memihak kepada kemaslahatan. kerana perpisahan adalah masalah yang memerlukan ijtihad dan masih dipertikaikan oleh para fuqaha, maka memerlukan keputusan hakim untuk menghapuskan perbezaan tersebut. Selain itu, juga kerana pasangan suami isteri telah berselisih pendapat tentang dakwaan sama ada kecacatan/aib yang didakwa itu wujud atau tidak, dan tidak bersetuju sama ada realiti kecacatan ini boleh menyebabkan fasakh atau tidak.
Undang-undang Syariah Terhadap Fasakh
Syariah membenarkan nikah fasakh. Bagi isteri yang mulatto (balligh dan bijaksana) kepada suaminya yang susah mencari nafkah dan keperluan hidup yang lain. Juga kerana suami tidak mampu membayar mas kahwin secara tunai atau sebahagian sebelum mengambil isteri.
Dan fasakh tidak boleh dilakukan setelah isteri dijima’, dan bagi isteri yang masih kecil (belum baligh) walaupun sudah berada di jima’ boleh fasakh suaminya jika isteri telah dewasa (baligh). Tetapi jika isteri telah menerima sebahagian daripada mas kahwin, maka isteri tidak boleh membayarnya. Dan apa yang perlu difikirkan, ketidakmampuan suami untuk memberi nafkah boleh dibuktikan sekiranya tiada harta suami dalam tempoh tiga hari.
Syarat Zhihar
Adapun Zhihar mempunyai syarat dan keharmonian di dalamnya sehingga perbuatan ini menyusahkan perkahwinan. Syarat zhihar menurut ulama madzhab Syafi’i adalah:
1. Syarat-syarat Muzahir atau zhihar ialah: Suami, munasabah (tidak gila); kehendak sendiri (bukan paksaan).
2. SyaratMuzhahar minha atau wanita yang zhihar adalah isteri.
3. Syarat Musyabbah bih (tokoh yang dijadikan ibarat).
- Mestilah perempuan.
- Hendaklah perempuan mahram yang tidak sah dikahwini kerana
- keturunan seperti ibu, anak perempuan, atau kerana menyusu.
- Wanita itu tidak halal sebelum ini. Macam perempuan tu dikahwinkan oleh bapanya sebelum atau serentak dengan kelahirannya.
4. Syarat Sighat (lafaz) mestilah perkataan atau kalimah yang bermaksud zhihar. Terdapat 2 jenis iaitu:
- Zhihar sharih (jelas/jelas) ialah kalimah yang lazim diketahui digunakan untuk membawa maksud zhihar seperti “kamu kepadaku kongsi belakang ibu saya” atau “kepala awak kepada saya suka belakang ibu saya” atau “… seperti tangan ibu saya”
- Zihar kinayah (tersirat/kiasan/tersirat) ialah kalimah yang tidak lazim digunakan untuk zhihar. Seperti “Kamu seperti ibu saya” atau “Kamu seperti mata ibu saya” dan lain-lain ayat yang boleh digunakan untuk zhihar dan pujian. Zihar kinayah tidak berlaku melainkan dengan niat.
Tiang Zhihar
Rukun zhihar itu ada 4 (empat) iaitu: (a) muzhahir (pelaku zihar), iaitu suami; (b) muzhahar minha (yang dizhihar) iaitu isteri; (c) musyabbah bih (orang yang dijadikan penyamaran), iaitu perempuan mahram; (d) kalimah shighat atau lafaz (lafaz) atau zhihar.
Perbezaan dan Persamaan Antara Zhihar dan Talaq
Perbezaan antara keduanya ialah: seorang lelaki di zaman jahiliyah berkata kepada isterinya: kamu seperti punggung ibuku. Dengan kata-kata itu wanita menjadi tertalaq. Namun dalam Islam tidak sampai talak, hanya menjadikan suami tidak sah taraf isterinya sehingga dia membayar kafarat (tebusan).
Persamaan antara zhihar dan talak ialah masing-masing menghapuskan kehalalan isteri untuk suaminya bersetubuh. Cuma perbezaan zhihar tidak dikira talak dan tidak dikira dalam bilangan talak. Manakala zhihar boleh ditebus dengan kafarat yang telah ditetapkan.
Akibat Fasakh Dan Zhihar
1. Akibat Hukum Perkahwinan Fasakh
Akibat hukum yang timbul dari putusnya perkawinan fasakh adalah:
1. Seorang suami tidak boleh berbaik semula dengan bekas isterinya selagi isterinya masih dalam tempoh iddah, ini kerana perceraian yang berlaku fasakh berstatus ba’in sughra.
2. Jika kedua-duanya ingin berkahwin lagi, hendaklah melangsungkan akad nikah baru, baik dalam tempoh iddah bekas isteri mahupun selepasnya.
Akibat fasakh yang lain ialah tidak mengurangkan bilangan thalaq. Ini menunjukkan bahawa hak suami memberi thalaq kepada isterinya adalah maksimum tiga kali ganda, maka tidak dikurangkan dengan fasakh. Dalam bahasa mudah, fasakh boleh berlaku tanpa had bilangan kali.
Pada dasarnya fasakh dilaksanakan oleh hakim atas permintaan suami atau isteri. Namun, kadangkala fasakh itu berlaku dengan sendirinya tanpa memerlukan hakim seperti suami isteri terperangkap dalam jantina atau menyusu.
2. Akibat Hukum Zhihar
Zhihar adalah haram dan berdosa, walaupun tidak bermakna telah berlaku penceraian antara suami isteri. Perbuatan ini harus dijauhi oleh suami. Bagi yang sudah melakukannya, akan ada akibat yang timbul selepas itu, iaitu:
a) Selagi suami belum membayar zhihar kaffaratnya, selama itu isterinya dilarang terlibat dengannya.
b) Suami wajib menunaikan kafarat zhihar, yaitu ada tiga macam, yaitu:
- Merdeka hamba (hamba) jika ada dan mampu; atau
- Berpuasa dua bulan berturut-turut tanpa berbuka satu hari jika boleh; atau[15]
- Memberi makan kepada 60 (enam puluh) orang miskin.
c) Menentukan masa menunggu isteri iaitu empat bulan atas dasar meluluskan waktu menunggu zhihar kepada waktu menunggu illa’.
Penyelesaian Undang-undang Fasakh Dan Zhihar
Penyelesaian Hukum Fasakh
Akibat hukum yang timbul setelah berlakunya fasakh ialah hukum thalaq ba’in sughra, di mana suami boleh meneruskan perkahwinan semula dengan bekas isterinya dengan akad nikah baru tanpa memerlukan muhalli (orang yang menghalalkannya). , baik dalam tempoh iddah isteri mahupun tidak.
Dalam menyelesaikan proses penyelesaian masalah fasakh yang harus diselesaikan oleh hakim, terdapat syarat-syarat tertentu, yaitu:
1. Mengemukakan kes kepada hakim atau mahkamah.
2. Keadaan suami terlebih dahulu.
3. Isteri membantah aib/aib suaminya, begitu juga suami membantah aib/cacat isteri.
Penyempurnaan Hukum Zhihar
Bagi penyelesaian undang-undang ke atas Zhihar, terdapat beberapa syarat.
1. Suami hendaklah menunaikan kafarat (tebusan) yang telah dijelaskan oleh Asy Syari’ dengan tidak berlaku talak. Menyempurnakan zhihar oleh suami dengan had 4 bulan dengan ketetapan dalam hal ila’ seperti yang disebutkan di atas. Supaya isteri tidak bergantung kepada statusnya kerana larangan jima’.
2. Jika suami beranggapan tidak dapat memperbaiki hubungan dengan isteri dan menurut pendapatnya, cerai adalah jalan terbaik, maka hendaklah suami memberi talak kepada isterinya.
3. Tetapi jika suami tidak mencabut zhiharnya, dan tidak menceraikan isterinya, maka setelah empat bulan berlalu sejak zhihar itu dilafazkan, hakim menceraikan keduanya sebagai talak ba’in.
Demikian pembahasan lengkap mengenai maksud fasakh dan zihar dari segi hukum dan akibatnya. Semoga artikel ini bermanfaat untuk semua.