Fatwapedia.com – Pelbagai masalah sering mewarnai kehidupan rumah tangga. Bermula dari perkara yang remeh temeh sehinggalah kepada isu yang lebih serius. Apabila menghadapi masalah yang sukar, suami dan isteri kadangkala sukar untuk membuat keputusan dengan bijak. Daripada menjadi penyelesaian, ia mewujudkan masalah baru yang lebih membawa maut. Tidak sedikit, seorang isteri tanpa pertimbangan yang teliti meminta cerai daripada suaminya (khuluk). Jadi bagaimana hukumnya seorang isteri memfailkan cerai dengan suaminya atas alasan yang remeh?
Pengertian Khuluk
Definisi dan Asas Hukum Khulu’ Dalam bahasa, khulu’ bermaksud melepaskan atau melepaskan. Disebut “menanggalkan pakaian” kerana suami dan isteri diibaratkan sebagai pakaian bagi satu sama lain, seperti dalam ayat, “Mereka adalah pakaian bagi kamu, dan kamu adalah pakaian bagi mereka,” (Surah Al-Baqarah ayat 187).
Kemudian, secara istilah, khulu’ ialah perceraian antara suami isteri yang disertai dengan ganti rugi atau tebusan yang diberikan oleh isteri kepada suami. Dasar sahnya adalah ayat Al-Quran, “Jika kamu khawatir keduanya (suami isteri) tidak dapat menjalankan perintah Allah. hukumnya, maka tidak ada dosa atas keduanya.” tentang bayaran yang diberikan oleh isteri untuk menebus dirinya,” (Surah Al-Baqarah ayat 229).
Selain itu, khulu’ juga berdasarkan hadis riwayat Al-Bukhari, Ibnu Majah, dan Ibnu Hibban dari Ibnu ‘Abbas tentang kasus istri Tsabit bin Qais, yakni Ummu Habibah binti Sahl al-Anshariyyah, yang mengadukan perihal suaminya kepada Rasulullah SAW:
فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ ثَابِتُ بْنُ قَيْسٍ مَا أَعْتِبُ فِي خُلْقٍ وَلَا دِينٍ وَلَكِنِّي أَكْرَهُ الْكُفْرَ فِي الْإِسْلَامِ أَيْ: كُفْرَانَ النِّعْمَةِ فَقَالَ: أَتَرُدِّينَ عَلَيْهِ حَدِيقَتَهُ قَالَتْ: نَعَمْ قَالَ: اقْبَلْ الْحَدِيقَةَ وَطَلِّقْهَا تَطْلِيقَةً
Artinya, “Istri Qais menyampaikan , ‘Wahai Rasulullah, aku tak mencela perangai dan agama Thabit bin Qais, tetapi aku tidak mahu kufur dalam Islam.” Maksudnya, kufur itu nikmat. Rasulullah SAW menjawab, ‘Apakah kamu ingin mengembalikan kebun itu dari Thabit?’ Isteri Qais menjawab, ‘Ya.’ Kemudian, dia berkata kepada Thabit, ‘Terimalah kebun itu kemudian ceraikannya dengan tebusan talak.
Berdasarkan ayat dan hadis di atas, para ulama bersepakat tentang kebolehan khulu’, lebih-lebih lagi apabila terdapat alasan yang kuat yang dikemukakan oleh isteri. Malah sebahagian ulama menghalalkan khulu’ walaupun tanpa sebab tetapi disertakan dengan makruh dengan dalil bahawa Nabi Muhammad tidak menyelidiki lebih lanjut sebab-sebab isteri Qais meminang khulu’. Namun sebaliknya, beliau pernah berkata dalam hadisnya, “Perkara halal yang paling dibenci Allah ialah talak,” (HR Ahmad); dan juga hadis, “Sesiapa sahaja wanita yang meminta cerai kepada suaminya tanpa alasan yang munasabah, maka haram baginya mencium bau syurga,” (HR Abu Dawud).
Adakah Khulu’ termasuk Talak atau Fasakh?
Para ulama fiqh berbeza pandangan dalam masalah khulu’. Pendapat jumhur ulama iaitu ulama Hanafiyyah dan Malikiyyah, pendapat ulama Syafi’iyyah yang paling kuat, dan riwayat dari Imam Ahmad menyebut khulu’ sebagai talak bain dan dianggap dapat mengurangkan jumlah talak.
Satu hadis daripada Imam Ahmad menyatakan, khulu’ adalah fasakh dan tidak mengurangkan perceraian. Pendapat mu’tamad dari ulama Hanbali menyebut khulu’ sebagai fasakh bain dan tidak mengurangkan talak. (Lihat Syeikh Wahbah Az-Zuhaili, Al-Fiqhul-Islami wa Adillatuhu, [Damascus: Darul Fikr], jilid IX, halaman 7034).
Berdasarkan pendapat jumhur di atas, khulu’ boleh dipanggil talak kerana ia adalah sebahagian daripadanya. Kemudian, pengkategorian khulu’ sebagai fasakh dan talak bain melahirkan perbezaan dan persamaan akibat hukum.
Bezanya seperti yang telah disebutkan, jika dikategorikan sebagai talak, khulu’ akan mengurangkan jumlah talak. Sedangkan jika dikategorikan sebagai fasakh, ia tidak mengurangkannya.
Adapun persamaannya, baik sebagai talak bain mahupun sebagai fasakh, khulu’ memerlukan akad baru apabila kedua bekas suami ingin kembali. Selain itu, suami tidak berhak merujuk isterinya yang telah khulu’ walaupun isteri masih dalam tempoh iddah.
Syarat Memfailkan Khuluk
Khulu’ hanya dibolehkan jika berdasarkan alasan yang benar, seperti suami cacat, buruk akhlaknya, atau tidak menunaikan kewajipan sebagai suami, sedangkan isteri bimbang kerana itu melanggar hukum Allah. Berkenaan dengan perkara ini, Imam empat mazhab bersepakat bahawa rasa tidak senang isteri terhadap suaminya kerana muka jelek atau buruk pergaulan suami boleh dijadikan alasan untuk khulu’. Khulu’ menurut Imam Syafi’i ialah lafazh yang menunjukkan berlakunya perceraian antara suami isteri dengan tebusan yang memenuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan. Namun jika sebaliknya berlaku iaitu talak atau khulu’ dengan alasan yang dianggap tidak sesuai dengan ketentuan yang telah ditetapkan.
Permasalahan dalam penelitian ini adalah mengetahui Khulu’ tanpa alasan syar’i dari sudut pandang Imam Syafi’i dalam Kitab al-Umm. Kajian ini adalah kajian perpustakaan. menggunakan pendekatan kualitatif. Terdapat tiga sumber data iaitu primer, sekunder dan tertier. Kaedah pengumpulan data iaitu dokumentasi. Manakala analisis data pula menggunakan kaedah deduktif.
Berdasarkan huraian dan analisis tersebut, dapat disimpulkan bahawa Imam Syafi’i menyatakan bahawa khulu’ tanpa sebab adalah boleh selagi kedua-duanya bersetuju untuk berkhulu’. Imam Syafi’i mengatakan bahawa batas untuk mengetahui siapa yang boleh menjadi khulu’ di kalangan wanita ialah dengan memperhatikan siapa yang berhak membelanjakan hartanya, maka dibolehkan baginya untuk menjadi khulu’. Sedangkan barangsiapa yang tidak berhak membelanjakan hartanya, maka tidak halal baginya untuk menjadi khulu’.
Jika isteri itu anak kecil yang belum dewasa, orang yang tidak dapat membelanjakan hartanya, orang yang dilarang membelanjakan hartanya atau orang yang kurang akal, maka dia menyerahkan khulu’ kepada suaminya dengan tebusan harta. , sama ada sedikit atau banyak, maka semua yang diambil oleh suami dari harta isteri hendaklah dikembalikan kepada isteri, tetapi thalak yang diberikannya kepada isterinya dengan wang tebusan dikira sah dan suami berhak berdamai. Kerana jika tebusan yang diambilnya dikembalikan kepada isterinya, maka dia juga berhak untuk berdamai, kecuali jika saman itu menjatuhkan talaq tiga atau talaq ketiga. Wallahu a’lam.